My Friends

Rabu, 18 April 2012

BUKTI KETUANAN ANWAR?

Selangor tidak akan mengadakan PRU-13 mengikut masa bersama Kerajaan Persekutuan kerana senarai pemilih tidak dibersihkan? Tahniah la Pak Sheikh sebab dapat jawatan baru (Menteri kepada Meneteri Besar Negeri Selangor)

Penasihat Ekonomi Negeri Selangor menjadi Penasihat di Raja Negeri Selangor bila menetapkan PRU-13 tidak akan bersama dengan Persekutuan. Menjadi tanda tanya pada AMT bila masa pulak Pak Sheikh ni menjawat pemangku Sultan Selangor untuk membenarkan bila tarikh PRU 13 bagi Negeri Selangor? Apa mandat dia selaku MP Permatang Pauh dengan nasib Rakyat Negeri Selangor? Adakah Pak Sheikh menidakkan kuasa Sultan yang mempunyai kuasa membenarkan pembubaran DUN dan Kuasa Majlis Raja-Raja Persekutuan? Apakah pulak fungsi Menteri Besar Negeri Selangor yang diberikan mandat oleh Rakyat Negeri Selangor?. Tak kan selamanya MB Selangor jadi Pak turut?

Sedangkan selaku penasihat Ekonomi Negeri Selangor yang mendapat keistimewaan dari Kerajaan Negeri sepatutnya kenalah pikiaq macam mana nak jadikan Rakyat di Negeri Selangor menjadi rakyat yang kaya dengan mewajibkan pendapatan isi rumah mungkin RM 5000 sebulan.

Pak Sheikh x pikiaq ke kalau Pilihanraya berasingan dengan PRU-13, bukan ke membazirkan wang rakyat? kalau pun risau pada peningkatan pemilih sampai 35% bukan ke ada mereka yang mendaftar dari kaunter PAS dan PKR serta DAP juga, atau senarai Pemilih SPR hanya bersih bila hanya ahli Pakatan Rakyat yang mendaftar sahaja didalam daftar pemilih?

AMT ingat adalah lebih baik supaya rakyat Selangor nyatakan kat Pak Sheikh ni supaya PRU 13 buat serentak. sebab jadi satu hal plak nanti kalau suami mendaftar kat Selangor, Isteri daftar kat Kelantan nak ambil cuti sebab kena keluar mengundi. Tok Guru Nik Ajis pun nak buat Pilihanraya bersama Persekutuan. dahla cuti hilang, kalo cuti dah abis, kena potong gaji, silap ari bulan ada yang gaduh suami isteri dan anak beranak sebab tak tau sapa nak jaga anak. Tak ke naya rakyat namanya.

Tuntasnya, bagi AMT kalau PRU-13 dibuat cara berasingan mungkin ada rahmat nya dan musibahnya:
1. Rahmatnya, pasti ada penumpuan khas diberikan kepada Negeri Selangor (Mahkota Negara) dan Parti yang telus pasti mencapai kemenangan.
2. Musibahnya, gejala fitnah makin luas, sebab kalau BN menang di peringkat persekutuan maka akan ada bisikan pengundi hantu konon nya. Kalau PR menang maka porak peranda lah Dewan Negara pasal banyak  dasar x boleh dibuat secara bersama. xdala majoriti mudah dan banyak lah yang susah....

Jadi rakyat pikirlah ini ketuanan Rakyat atau Ketuanan Anwar?

Rabu, 11 April 2012

SETUJU PTPTN DIMANSUHKAN.

PTPTN dimansuhkan pasti mendapat sokongan oleh anak-anak muda yang mungkin malas nak belajar atau malas nak kerja?. Ini pada dasarnya PTPTN bertujuan sebagai pengurus dan pentadbir dana untuk membantu supaya mana-mana anak Malaysia (Melayu, Peribumi, Bumiputra Sabah / Serawak dan lain-lain kaum-Cina, India, Singh, dll) yang gagal mendapat tempat di IPTA terkemuka di Malaysia dapat menikmati peluang menyambung pelajaran dan menjadi manusia yang pandai dan cerdik.
So.... bagi mereka-mereka yang mak bapak diorang yang tak ada tanah, tak kiralah Melayu, Peribumi, Bumiputra Sabah / Serawak dan lain-lain kaum-Cina, India, Singh, dll bersedialah untuk menjadi orang yang hanya mendapat pekerjaan bergaji lebih rendah dari ammah indonesia kerana tiada lagi peluang untuk melanjutkan pelajaran di IPTA/S kat dalam Negara mau pun luar Negara.

Ini memandangkan sesiapa yang lulus dalam ujian khas @ keputusan SPM@STPM yang SUPER lulus je yang akan layak menerima biasiswa.

Jadi yang ada tanah boleh la sambung belajar, anak-anak nelayan dan buruh biasa, sedialah galas kemiskinan dan kesusahan yang bakal dirasai.

Bagi anak muda yang panjang wawasan dan cita-cita, renungkanlah nasib anda, adik-adik anda dan orang sekeliling anda, mungkin bakal anak-anak anda . Janganlah terpengaruh dengan orang yang hanya mementingkan perut mereka sahaja. Mereka yang telah menikmati hasil PTPTN janganlah pentingkan diri sendiri sahaja. Bos-bos PTPTN janganlah mengejar keuntungan semata-mata. jika ada pelanggan anda yang memerlukan anda layan la dengan baik. Jangan hanya hendak menyaman, tetapi lupa apa yang DSAI wacanakan pada Julai 1997. (PTPTN merupakan cetusan Dato' Seri Anuar Ibrahim semasa beliau memegang jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Malaysia)





Sabtu, 7 April 2012

Bersih 3.0 tanpa Ambiga?


Bila AMT terbaca artikel berkenaan BERSIH 3.0 yang dirancang 28hb April ni, ada sesuatu yang bermain difikirsan AMT. Kemana hilangnya Ambiga yang menjadi ayam tambatan PR dulu yang memperjuangkan prinsip Keadilan Pilihanraya? Sampaikan Mat Sabu ni beriya-iya hendak mengajak kaum PAS ni untuk berdemo duduk tepi jalan, ganggu lalu lintas, kacau sana, kacau sini. heng sana, heng sini.
Bagi AMT ada 3 telahan utama:
1. PAS dah sedar yang Ambiga bukan orang yang layak sampai org PAS naik hamPAS dengan diorang.
2. Mat Sabu tak serik nak dakwa kena aniaya? (DBKL kena lah pastikan padang Dataran Merdeka tiada semut. sebab Mat Sabu boleh kata " Saya di lakukan dengan zalim oleh Polis" sedangkan kaki tergigit semut)
3. X da modal lain bila tuntutan Bersih 2.0 yang hanya beberapa kerat di selesaikan dengan 22 cadangan penambahbaikan olej Jawatankuasa PSC.
Jadi, cadangan AMT buat org kuat PAS ni, sedarlah anda mungkin dah tak PAS dah. Banyak yang pincang dan tersasar dari landasan. cukup-cukuplah menganiaya rakyat dengan sikap kamu tu. Dasar keterbukaan kerajaan dengan pelaksanaan pentadbiran yang lebih telus dan terbuka telah pun PM buat.
Janganlah libatkan Mahasiswa/ Siswi semata-mata mengejar cita-cita kamu tu...Mak bapak diorang amatlah berharap anak-anak mereka dapat membela nasib mereka dan membayar balik harga kesusahan semasa mendidik anak-anak mereka.

p/s: bersihkan rumah lagi bagus. ha..hah...ha....

Khamis, 22 Mac 2012

Siapa yang berhak rakyat atau pemimpin?

AMT sangat hormat dengan insan yang berstatus ibu. Belum ada sejarah yang mengelarkan kaum lelaki berstatus ibu, oleh itu memang wajarlah sambutan hari Wanita diangkat dimata manusia di dunia ni. tetapi satu insiden yang amat mengecewakan oleh orang yang tak tahu lah sama ada nak mengangkat kaum ibu @ wanita ini atau hendak mengambarkan yang tittle "Ibu Mithali" ini bakal pupus sebab juak-juak yang berkepentingan.
Pada 13 Mac 2012 lalu, AMT terkezut bila jadi satu hal di PJ, perkara yang buat org yang boleh pikir cara waras x mungkin buat punya la, lagi-lagi utk taraf mak-mak, tu x kira yang dah baya jadi nenek. Dalam hendak kononnya memertabatkan kaum wanita, tetapi meminta sesuatu yang jauh dari matlamat kaum ibu sedunia seperti:
  1. Pilihanraya Bersih?
  2. Gaji Minimum dan sama rata?
  3. Kualiti hidup yang lebih baik?
  4. Perkhidmatan Pengangkutan Awam?
  5. Akta Perhimpunan Aman?
Bagi AMT semua yang diminta dah dilaksanakan,4 negeri ditadbir oleh PKR(1),DAP(1), PAS (2), IPT penuh kaum Hawa, Gaji Minimum ikut kemampuan suami atau kelayakan akademik, Kualiti Hidup jauh lebih baik dari Negara jiran (Indonesia, Thailand, Myanmar dll), Pengangkutan awam yang murah ( Rapid, Teksi, LRT, Komuter, dsb), Akta perhimpunan Aman http://www.youtube.com/watch?v=wyq2XlD0EdY&feature=relmfu (tengok sendiri la)
video
Kekadang naik hairan apa lagi yang tak cukup, @ tak puas kena tipu kot? 

Buat Kaum Ibu yang disayangi. cukup-cukuplah kena tipu dek org-org yang dulu masa merayu undi pakai punya la selekeh. Tapi bila dapat tadbir 4 negeri. Diorang seronok naik kereta baru Toyota Camry (RM 190,000). Sedangkan kaum ibu masih berjalan kaki dan mengerah keringat menyumbang bakti untuk menjadikan anak-anak pandai berdikari dengan bantuan yang diberi oleh Perdana Menteri. Lebih mengharukan lagi tengokla video ni, demi kepentingan diri, anak-anak kecil dinafikan hak umpama Zionis. 

Ahad, 18 September 2011

Mengapa pula bendera yang perlu ditukarkan? Alaahai...

Baru sahaja beberapa hari PM umum ISA akan dimansuhkan sudah ada yang mendesak @ mencadangkan supaya bendera Malaysia ditukarkan . Adakah ini smengat yang ditunjukkan oleh para politikus-politikus yang hanya mementingkan "political milage" mereka sahaja



Mengapa selepas 54 tahun kita merdeka, perkara ini dipertikaikan . Adakah kita dipandang hina dek kerana apa yang kita miliki sekarang ini .

Atau kita merasa kurang bertuah kerana memiliki bendera yang sudah lama menabur jasa mengibarkan imej negara yang baik di mata dunia.

apa pun alasan kita , berpijaklah di bumi yang nyata . tepuk dada, tanya iman

Khamis, 8 September 2011

Cuba korang tengok yang ni

yang ni pun nak ajar ke...?


cuba korang nilaikan sendiri apa yang korang lihat ni ..........

Mat Indera terkejut






Kalaulah Mat Indera (al-Fatihah untuk Allahyar­ham) masih hidup, dia mungkin terkejut kerana tidak sangka dirinya jadi kontroversi selepas lebih 60 tahun peristiwa Bukit Kepong. Masakan tidak orang yang membuat orang kampung takut nak keluar rumah, risau anak dara kena bawak lari kehutan menjadi hero malaya. Pas pulak sibuk suruh kerajaan buat Jawatankuasa Kabinet untuk membetulkan sejarah titik hitam mangsa komunis awal tahun 50-an sehingga 70-an. Risau pulak aku kalau sejarah negara boleh diubah, apatah lagi Perlembagaan Negara. Negara Islam jadi Negara Berkebajikan, ada mungkin Islam agama rasmi persekutuan pun boleh diubah. Makin banyaklah golongan murtad...


Mungkin ini yang dinyatakan oleh Nabi Muhammad tentang umat Akhir Zaman


Daripada Abi Nijih ‘Irbadh bin Sariyah r.a. berkata, “Telah menasihati kami oleh Rasulullah saw. akan satu nasihat yang menggetarkan hati kami dan menitiskan air mata kami ketika mendengarnya, lalu kami berkata, Ya Rasulullah! Seolah-olah ini adalah nasihat yang terakhir sekali maka berilah pesanan kepada kami.” Lalu baginda pun bersabda, “Aku berwasiat akan kamu supaya sentiasa bertakwa kepada Allah dan mendengar serta taat (kepada pemimpin) sekalipun yang meminpin kamu itu hanya seorang hamba. Sesungguhnya sesiapa yang panjang umurnya daripada kamu pasti ia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu berpegang teguh dengan sunnahku dan sunnah para khulafa Ar Rasyidin Al Mahdiyin (Khalifah-khalifah yang mengetahui kebenaran dan mendapat pimpinan ke jalan yang benar) dan gigitlah sunah-sunah itu dengan gigi geraham dan jauhilah perkara-perkara yang baru (bid’ah) yang diada-adakan, kerana sesungguhnya tiap-tiap bid’ah itu adalah sesat.”
H.R. Abu Daud dan Tirmizi



http://www.sinarharian.com.my/SH/com/content/story9506824.asp

Pas tak pas pilihanraya?

Kalau tarikh puasa dan raya dah diumum, juak-juak Pakatan Rakyat mula mengira bila la plak tarikh pilihanraya. Apapun kena lah nilai diri dah layak ke korang dipilih jadi pemimpin Negara @ Negeri. Banyak hutang dengan rakyat belum selesai, cuba check:
1. Kata nak nak bagi duit tok anak selangor yang lahir kat selangor. X dapun.
2. Anak aku sekolah dari Tabika dan masuk darjah 1, haram 10 sen pun tak dapat. Ingat antar kat PASTI, pasti dapat... nganga juga?
3. Kilang arak janji nak tutup, pulang balik ada la.
4. Elaun warga emas, nampak gaya kena tunggu jadi warga kubur.

video

Banyak lagi la... malas nak cakap, lu pikir la sendiri.....

Rabu, 7 September 2011

Salam AidilFitri Salam Persahabatan

Assalamualaikum W.T.H,
Alhamdulillah di hari yang mulia dan berbahagia, bermula la episod baru dalam hidup ku pabila mula mengorak diri dalam blogger.. bukan ape sekadar menambah rencah dalam life aku yang simple.. so mungkin ada kurang n cacat cela, tapi aku x kisah. kalo ada yang nak komen ok je. pape pun biarla bebaik je udah la ye.